Vyberte si svoji Národní knihovnu

28. října 2007 v 18:12
Již mnoho debat bylo vedeno na téma nové budovy Národní knihovny a jsem si jist, že mnoho debat ještě vedeno bude. Pro některé je vítězný návrh architekta Kaplického okouzlujícím, na jiné působí jako často zmiňovaný plivanec. Já uznávám, že k němu má skutečně velice blízko.

Když jsem viděl vítězný návrh prvně, říkal jsem si, možná jako mnoho jiných, že tohle snad ani nemohou myslet vážně. Nicméně vážně to myšleno bylo. Po zveřejnění výsledků soutěže a po překvapení nad vítězem jsem poctivě prošel všechny soutěžní návrhy a mezi nimi jsem našel mnoho takových, které si z mého vlastního pohledu nezaslouží dlouhé pozornosti, ale také mnoho těch, které bych si jako budoucí Národní knihovny dokázal představit mnohem lépe, než jak si dokáži představit budovu navrženou architektem Kaplickým.

Nejsem architekt, nejsem historik umění, ale přesto si dovolím vyslovit nesouhlas s tím, kde by měla navrhovaná budova Národní knihovny stát. Nemyslím si, že je vhodné, aby takto moderní stavba stála v blízkosti pražské památkové rezervace a Hradčan.

Dovolím si zde ocitovat slova architekta Emila Hlaváčka: "Svým architektonickým pojetím by knihovna měla vyjadřovat historickou kontinuitu své funkce, její význam a vážnost, zavazující k důstojnému, samozřejmě soudobému vyjádření, které bude pracovat spíše s klasickými principy (nikoli formami) architektury, než s ambicemi vymknout se jim a dosahovat výjimečných výsledků osobní exhibicí autora."

Nemohu jinak, ale pro mne je návrh pana Kaplického něčím, co má především šokovat a proslavit svého tvůrce, což ve spojení s budovou Národní knihovny tak, jak ji popisuje architekt Hlaváček, vnímám jako nedůstojné.

V následujícím hlasování máte možnost vybrat jeden z návrhů, podle něhož by podle Vás měla být realizována nová budova Národní knihovny. Vzhledem k množství návrhů, kterých bylo 355, není možné prezentovat zde všechny, proto jsem vybral ty, které se v prvním soutěžním kole dostaly až do finále, a ty, které postoupily do druhého soutěžního kola. Veškeré návrhy si máte možnost prohlédnout v katalogu soutěžních návrhů. Prosím, najděte si chvíli času a nahlédněte. Alespoň pro představu, z čeho bylo vybíráno. Mnoho z krásných návrhů zde není prezentováno a je škoda, aby unikly pozornosti.

Po stáhnutí souboru máte možnost prohlédnout si nové budovy národních knihoven ve světě.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Mí­ra | 28. října 2007 v 18:45 | Reagovat

Milí kolegové architekti. Jsem rád, že jsme se tady sešli, abychom takňák přehodnotili výsledek výběrového řízení na tu naši knihovnu. Já myslím, a proč ne, že to takňák ta komise přepískla. Tak abychom to nějak napravili. Já nevím, ale myslím, že bychom to celé měli předat někomu, kdo opravdu, ale opravdu, má na mysli ty naše Hradčana a vůbec ty všechny traďice a starou Prahu ve všech souvislostích. Přeci nemůžeme dopustit, aby nám na Hrad zíralo nějaké oko. To už jsme snad v demogracii dál. Stačilo, když nám tam svítilo to protivné srdce. Kdo to kdy viděl, aby byl takto znevážen majestátní majestát. A vůbec, panel je taky stavební materiál a nemusíme za něj vyhazovat miliardy. Stačí zbourat  nějaké to sídliště. Pochopitelně ještě nezateplené. Atd., etc.

Připadá Vám, že jsem se zbláznil? Bingo! A co svět kolem mě? Dobrý?

2 Přemysl Houdek | Web | 28. října 2007 v 18:53 | Reagovat

Zbývá dodat, že na této adrese:

http://www.nkp.cz/files/knihovny_budovy.zip

je několik fotografií nových budov knihoven ve světě.

3 Josef Sedláček | 28. října 2007 v 19:09 | Reagovat

To jak vidíme, vnímáme a hodnotíme věci a lidi kolem sebe vypovídá především o nás samých.

Návrh projektu knihovny vnímá pan Hospodka jako "plivanec", někteří pak jako chrchel, chobotnici, kupu hoven.

Pan Přemysl Houdek vnímá návrh knihovny jako lidskou ruku.

http://houdek.blog.respekt.cz/c/14070/Blob-Chobotnice-Lidska-ruka.html

4 llukynek | E-mail | 28. října 2007 v 19:38 | Reagovat

TO [2] Přemysl Houdek:

Také jsem je viděl. Přidám odkaz přímo do článku.

5 gogo | 28. října 2007 v 20:11 | Reagovat

1 ) 1:0 pro Míru :-))

6 chris | 28. října 2007 v 20:25 | Reagovat

knihovna má být knihovna a ne nějaký výstřední výjev

7 purgatorio | 28. října 2007 v 21:26 | Reagovat

Kaplického pojetí je zvláštní natolik, že je akceptovatelné jen pro národ z něhož Kaplický nevzešel.  Tedy kdekoliv jinde.

8 Tony | 28. října 2007 v 21:48 | Reagovat

Výsledek ankety zatím, svědčí pro možnost, že buď pan kaplický tak oblíbený, nebo předpřipravený, nebo nebylo rozuměno zadání, anebo, uplatňuje se zde zákon větší hromady:)

Nakonec, netuším k čemu je dobrá jakákoliv anketa, když "listopadové kádry" již rozhodly, jako v případě přerostlých miminek, děravých soch, či červeného srdíčka na Hradě...

9 quark | 28. října 2007 v 22:41 | Reagovat

Ještě jedna zajímavá souvislost mě napadá, plánovaná zběsilost v podobě zamýšlené stavby Národní knihovny architekta Kaplického měla stát na Letné, nedaleko místa, kde stála jiná ohyzdnost známá pod jménem Stalinův pomník. Patrně působí genius loci, to místo je ,, kleté,, a nebo má historie a naše současnost a především ti ,kteří rozhodují , zvláštní a neopakovatelný smysl pro morbidní humor, jenž patrně nedokáži pochopit a ocenit, v každém případě se zde střetává krátká historická paměť s krutou a nezamýšlenou ironií .

Psal jsem to na jiném místě a nechci se dopouštět těch vulgarit a sprostot, které mě napadají v souvislosti s návrhem pana Kaplického, ostatně některé už zde zazněly. Ale co mi chybí na té architektonické morbidnosti je především absence Idee, člověk nemusí být zrovna architekt, ale při pohledu na jinou stavbu nesoucí přídomek národní a mám na mysli Národní divadlo je každému zřejmé, že je to architekturu vznosná, reprezentativní a že se v něm odráží a obráží idea, totiž idea české společnosti 19. století, hrdý a sebevědomý výraz vzmáhající se českého vlastectví v tom dobrém slova smyslu a na výzdobě se podíleli nejvýznamější  čeští umělci té doby, byť jak je to v české kotlině téměř pravidlem, ani zde se to neobešlo bez intrik a dobových tahanic a polemik,ale budiž.

Co však představuje Kaplického návrh a jakou ideu představuje, odhlédneme -li od touhy být originální za každou cenu a nerespektující ani místo a spojení s okolním prostředím. Architektura skutečně odráží myšlení současníků a vypovídá o stavu společnosti a je její vizitkou, je tedy ten chrchel a kupa hoven( omluva, nemůžu si pomoct) skutečně pravdivým obrazem české společnosti na počátku XXI. století ?A chce se touto architektonickou zběsilostí prezentovat budoucím generacím? Tak to potěš pánbůh a zlý pryč.

10 llukynek | E-mail | 28. října 2007 v 23:53 | Reagovat

TO [8] Tony:

Ta anketa nebude objektivní a to proto, že je již po soutěži a lidé jsou ovlivněni jejím výsledkem a následnými debatami. Kdyby tomu tak nebylo, jsem si jist, že většina z těch, kteří zvolili Kaplického návrh, by tak ve skutečnosti neučinila. Navíc v soutěži bylo mnoho a mnoho návrhů, velmi hezkých návrhů, které tu nejsou. Chtěl jsem ale respektovat výběr hodnotící komise, i když bych za sebe prezentoval raději jiné návrhy.

11 llukynek | E-mail | 28. října 2007 v 23:57 | Reagovat

TO [9] quark:

Souhlasím.

12 Chlapecek | 29. října 2007 v 7:57 | Reagovat

Ja tomu nerozumim a tak se k tomu nebudu ani vyjadrovat ... Ryze subjektivne, me se nelibi ani jeden navrh ...

13 Kolbaba | 29. října 2007 v 7:59 | Reagovat

kdo je to "llukynek", to je takova zvlastni prezdivka ?

14 Kolbaba | 29. října 2007 v 8:00 | Reagovat

... takova sokujici ...

... monstrozni ...

15 Hajdos | 29. října 2007 v 8:01 | Reagovat

o všem co mě napadne ??? tak to se máme určitě na co těšit :-))))

16 Zorro | 29. října 2007 v 8:36 | Reagovat

Co návrh, to hnus. Návrhy se hodí akorát tak na výstavku ročníkových prací nekam do tělocvičny. A ne ničit Prahu fantasmagoriemi.

17 Pavel Pořízka | 29. října 2007 v 8:50 | Reagovat

Štěstí, že jsem se z Prahy odstěhoval. Taková zrůdička, která má hyzdit Prahu.... Při představě mých dětí, dávající si rande s kamarády ze zahraničí u "hlenu" je děsivá, šokující.

Není se co divit. Stačí se podívat na představitele naší vlády (ne všechny) myslíc tím herce, umělce, komedianty a podvodníky všeho žándru bez vzdělání, které ve vládě zaclání. Naši zemi mají reprezentovat stejně jako národní knihovna. Alespoň si národ řekne - hlen jako hlen víc se to snad (pardon za výraz) posrat nedá, nebo jo?

Škoda, že nejsem blbeček - možná bych také někoho reprezentoval.

18 DHbikes | 29. října 2007 v 9:03 | Reagovat

Z prva mi prisel navrh jako naprostej hnus. Ale je pravda, ze kdyby se nestavely takoveto budovy, rozvoj architektury by se zastavil. Kazdy potrebuje "rust" a myslim si ze to neni jinak ani u samotnych architektu. Proto jsem PRO!

19 viktorvit | 29. října 2007 v 9:03 | Reagovat

Pana Klause dvakrát nemusím, ale ve věci blogu mu musím dát za pravdu. A  vůbec nejde o to, jestli se mi Kaplického blog líbí nebo ne / nelíbí/, ale o postoj stoupenců blogu. Nikdo panu Kaplickému vítězství v soutěži neupírá /a za první místo snad dostal už zaplaceno/, ale jestli se jeho blog postaví nebo ne, o tom snad v demokratické společnosti pořád ještě rozhodují  VOLENÍ politici a ne mezinárodní parta architektů. Stačí připomenout kolik soutěží bylo vypsáno např. na dostavbu Staroměstské radnice. A chválabohu žádný z vítězných návrhů nebyl realizován. A žádný z architektů neměl tu drzost vyhrožovat mezinárodním soudem.

20 Axia | 29. října 2007 v 10:57 | Reagovat

Nevím, zda je to jen můj dojem, ale přijde mi, že výběrová komise veškeré ucházející návrhy vyřadila hned v prvním kole a dál až do finále se dostaly jen patvary, u nichž jejich autoři vůbec nepřemýšleli nad přírodní scenérií  akulturním významem Prahy ... Kdo by sakra chtěl na vybraném místě ležaté vejce nebo podlouhlé přísavky chobotnice?? U některých těch návrhů se mi už zoufalstvím chtělo jen smát ...

21 Damien.Thorn | 29. října 2007 v 13:08 | Reagovat

Mě se hodně líbí návrh č. 125, připomíná mi to styl Günthera Domeniga, ale Kaplického návrh je taky ok.Je mi ale jasné, že někteří, pro které je vrchol architektury "šmoulov" v Psárech u Prahy, tak s kaplického návrhem mají zásadní proubluééém :-)

22 viktorvit | 29. října 2007 v 13:23 | Reagovat

Damien. Thorn

Nevím, proč máte tak velkou potřebu urážet ty, kterým se líbí něco jiného. Ono to možná bude stavem duše.

Ono by se taky mohlo napsat, že ti komu se, Kaplického návrh líbí mají zásadní problém s gramatikou.

23 Damien.Thorn | 29. října 2007 v 14:02 | Reagovat

viktorvit: Jó, to by se taky klidně mohlo napsat :-) Jinak já ale nemám žádnou velkou potřebu někoho urážet, klidně ať můj příspěvek smažou ... Přesně takoví,kteří teď křičí proti knihovně,tak jančili z "tančícího domu". Je to určitá skupina lidí,kteří dřív než se nad nečím (novým)zamyslí,tak začnou ječet,že tohle ne.

24 Renda | 29. října 2007 v 14:20 | Reagovat

http://www.novinky.cz/koktejl/houpacka-na-hristi-se-sama-hybe--nikdo-nema-vysvetleni_125587_4c36e.html

http://cgi.novinky.cz/discussion/discussionScreen?server=novinky&discussionId=124605&articleId=125587

Nevěříte? Já jsem taky nevěřil, a až bude stát zelený hlen tak budu prostě muset věřit že strašidla existují:)))

Mimochodem ten tančící dům taky nemuseli cpát hned za Mánes, mohli ho nacpat třeba sobě mezi půlky:) Praha by byla čím je i bez dizidentského baroka:)

25 Kamufláž | E-mail | 29. října 2007 v 16:31 | Reagovat

[23]

p.Thornovi:

No moment, přece nebudeme někomu upírat právo na názor. Nebo už jsme se zase dopracovali k jedinému přípustnému správnému názoru a oponenty budeme střílet?

Mně se tančící dům ani návrh pana Kaplického také nelíbí. Proč? Mám raději budovy s převážně rovnými, čistými liniemi. Proč se mi líbí právě takové stavby, nejsem schopen rozumně zdůvodnit. Ale respektuji to, že někdo jiný na moderní stavby hledí se zalíbením. Bylo-li o stavbě tančícího domu rozhodnuto kompetentními orgány po fair soutěži, nezbývá mi než mlčet. O knihovně to platí také. Respektuji to, ale líbit už se mi to nebude.

Popravčí četo, salvou pal!

26 Borka | 29. října 2007 v 16:58 | Reagovat

Úplně ideální by bylo kdyby to stálo o několik desítek melounů míň. Jinak by se snad mělo posuzovat  i to, jak náročná bude údržba navrhovaného objektu. Mám sám dům, kde každý zásah na střeše si vyžaduje pomoc  horolezců. Přikaždé platbě se prohybám. Tak složitou střechu si vymyslel nějaký extravagantní architekt před 120 lety a já toteď platím. Ale musím dodat, že střechu máme efektní a každému se líbí.

27 Damien.Thorn | 29. října 2007 v 18:42 | Reagovat

Kamufláž : Ale to je v pořádku,mě nevadí,že se to někomu nelíbí. Jen mi vadí hysterické reakce typu "ještě,že jsem se odstěhoval z Prahy, když si představím,že moje děti ...... " Třeba zrovna jeho dětem se ta stavba bude líbit. A až emoce opadnou a lidé si na stavbu zvyknou,tak jí budou ukazovat návštěvám jako zajímavou raritu. samozřejmě,že všechny budovy postavené v tomhle stylu by nebylo asi to pravé ořechové,ale jedna ? ... Třeba i Vy ji jednou vezmete na milost, člověk se vyvíjí.Tím samozřejmě nechci říct,že nejste dostatečně duševně vyvinutý, určitě mi rozumíte :-),myslím  tím,že se mění.Jinak mě moc mrzí,že nevyhrál návrh č.125,ale samozřejmě neznám dispoziční řešení.

28 Koumák | 29. října 2007 v 18:49 | Reagovat

Myslím,že tato stavba našla svou dobu,ale nenašla to pravé uplatnění.Podle mého mínění,by se mnohem víc uplatnila někde v dáli za městem jako extravagantní čistička,kterou by mohli pražané pozorovat třeba i z Hradčan,nebo z Vyšehradu.

29 Renda | 29. října 2007 v 19:10 | Reagovat

[27] Damien.Thorn

Až to knihovno zapadá prachem a špínou a nebude tak nápadné, možná už si nikdo na emigranta Kaplického ani nevzpomene a mávnou nad tím hlenem rukou, taky brzo podobných výdobytků antikomunistického umění bude plná každá volná plocha v Praze. Protože proč? Soudruha nezničíš změnou kabátu, bude škodit dál:)

[28] Koumák

Proč za městem? Mohla by se tím zakrýt čistička která už je, aspoň bude vidět, od čeho tam čistí vodu a pořád to bude lepší než pohled na "barely":)

30 Damien.Thorn | 29. října 2007 v 19:33 | Reagovat

No jó, možná jó...Rendo :-)

31 llukynek | E-mail | 29. října 2007 v 19:38 | Reagovat

TO [13 a 14] Kolbaba:

?

32 Koumák | 29. října 2007 v 19:39 | Reagovat

Jen tak na okraj,mně ten návrh připomíná nástroj na mizení miliard státního rozpočtu.

33 momo | 29. října 2007 v 20:38 | Reagovat

Podle mě se dnešní architekti snaží za každou cenu dostat do učebnic architektury a turistických průvodců. Tou vůbec nejsnazší cestou je šokovat a vytvořit co největší kontrast k okolní zástavbě. Viz Kaplického Centre Pompidou nedaleko Notre Dame, "pyramidální" vstup do Louvru a podobně. Jedinou jejich hodnotou je, že je nelze přehlédnout, těží ze svého umístění, kdyby stály kdekoli jinde, byly by bezvýznamné. To mohl na Letné rovnou zůstat Stalinův pomník, nepochybuji, že by byl v každém turistickém průvodci...

Často zmiňovaný tančící dům je trochu něco jiného - svou výškou navazuje na okolní (nikoli historicky cennou) zástavbu, výrazná je pouze vystupující věžovitá část coby dominanta, barevným řešením také zapadá. Při pohledu z druhého břehu Vltavy je to nevýrazná budova, zvlněných oken si nikdo ani nevšimne. Raději deset tančících domů než jeden blob.

34 Kamufláž | E-mail | 29. října 2007 v 21:08 | Reagovat

[27]

p.Thornovi:

Víte, už jednu zkušenost s nekonformní stavbou mám. K proslavené žižkovské televizní věži to mám z bydliště několik set metrů. Už jsem si zvykl, ale že by se mi ta stavba líbila... maximálně jsem schopen říci, že ji snáším bez odporu. Ta černá mimina na ní jsem nepochopil - asi jsem blbej. Podezírám autory tohoto dodatečného prvku ze snahy o originalitu za každou cenu. Ovšem pokud to majiteli stavby nevadí...

Tu násilnou originalitu vidím (možná chybně) i v návrhu Národní knihovny. Tvůrce - mimochodem dost sebevědomý muž - má zřejmě pocit, že se tou budovou zařadí k Eiffelovce a Opeře v Sydney. Jeho názor nesdílím, ale schválí-li mu to investor...

Víte, že by mne zajímalo, v jaké budově pan navrhovatel (jistě zámožný muž s možností volby) bydlí?

Vcelku jsem spokojen, že knihovna na Korunní třídě, do které pravidelně chodím, je postavena ve střízlivém stylu (autor arch. M.Petrů), jakkoli přiznávám, že mne více zajímá obsah regálů než tvar střechy. :-)

35 Jirka | E-mail | 29. října 2007 v 21:34 | Reagovat

Koukám, že většina lidí to tu bera jako soutěž: poznáte náš sopel?

36 Renda | 29. října 2007 v 21:54 | Reagovat

[34] Kamufláž

V čem pan Kaplický bydlí? Podle reportáže o něm, co ukázali, vypadalo jako secesní dům. Taková neoriginalita!:)))) Taky se mě zdá, že by měl bydlet v něčem podobným, jako co navrhuje, nebo aspoň ve skleněné pyramidě:)))

Mě taky víc zajímá obsah regálů. Taky mám dojem, že kdyby to byla aspoň pyramida, tak se tam těch regálů naskládá víc:)

Viděli jste ten model jak bude vypadat uvnitř? Psychedelické něco jako grafitti s neónama přes všechny patra. Ty podlahy nebudou až ke kraji, budou to jakýsi "ostrovy", nějakej ten odborník říkal, že to má připomínat  Komenského představu placatýho světa a celá ta knihovna otevřenou ruku Poznání. Asi jsem blbej, ale to spíš chápu ty černoušky na vysílači:)

Mě to spíš připomíná chobotnici co se chystá sežrat kdo se přiblíží:)))

37 llukynek | E-mail | 29. října 2007 v 23:23 | Reagovat

TO [33] momo:

Velice hezky napsáno. S onou nepřehlédnutelností a bezvýznamností máte naprostou pravdu.

38 Kamufláž | E-mail | 30. října 2007 v 0:04 | Reagovat

[36]

p.Rendovi:

Volte slova, nešťastníče! Neříká se černoch ani černoušek, ale afroameričan, resp. afročech, prokrista! A vůbec, jak to, že jsou všechna mimina černá? Není to diskriminace? Že bych vzbudil s udáním nějakého toho vládního zmocněnce? Právě teď je vhodná doba a řešení problému tak zásadního nesnese odkladu!

39 quark | 30. října 2007 v 1:00 | Reagovat

Kamufláž

Ten komentář sice není určem mně, ale přesto si tu poznámku neodpustím, názvem Afroameričané se označují příslušníci potomků otroků zavlečených násilně bílými a zcela zcivilizovanými otrokáři z Afriky do Nového světa. Je to jejich přání a jejich požadavek, aby byli takto nazýváni a myslím, že v USA snad mimo Ku-Klux- Klanu, kteří je nazývají negry to většina společnosti chápe a respektuje, ale to Vám jistě jako inteligentnímu člověkovi, to myslím bez ironie, asi nemusím popisovat, kde se vzalo spojení a název Afroameričan. Jak nazývaté tuto etnickou  skupinu Vy, to si netroufám odhadovat. A Vaše ironie opravdu není na místě, je mi líto a snad by se Váš komentář nijak nesouvisející s tématem uplatnil na blogu pana Brázdila, který má podobné smýšlení a jeho životním posláním jak jsem pochopil je bít se za práva a ochraňovat většinu a pojal to vskutku originálně jako nekonečný seriál .

Dobrý večer .

40 Tony | 30. října 2007 v 8:54 | Reagovat

Tak jsem se náhodou prošel v místech, kde by měla vyrůst ta zelenofialová zamrzlá cirkusová plachta a přišel jsem na zajímavou věc.

Knihovna bude umístěna na poměrně nepřístupném místě.

Pokud kvůli ní nebudou přeloženy zastávky MHD, budou to mít čtenáři pěkně daleko a ještě budou přecházet rušnou křižovatku. Pokud vím, také není plánována žádná parkovací plocha, a i kdyby byla, už tak je na nejbližší silnici někdy poměrně složitá dopravní situace, představa čtenáře číhajícího ve frontě na výjezdu, nebo snažícího se odbočit ve frontě aut, je taková dost otravná.

Není také bez zajímavosti, že dosud nebyla vyřešena vertikální doprava mezi podlažími knihovny. Bude tam čtenář nakonec nucen absolvovat horolezecký výcvik a nafasuje lano?:)

Možná bude ke knihovně, kvůli zlepšení dopravní obslužnosti, vybudován tunel. I když, to bude tak jako tak, jak bývá dobrým českým zvykem, náklady na stavbu nepochybně stokrát převýší plánované výdaje...

41 BB | 30. října 2007 v 9:15 | Reagovat

[38] Kamufláž

Hlavně, že Praha za ty umrněný Afroameričánky pravidelně platí radikomunikacím, blbe:)

42 Inža | 30. října 2007 v 9:41 | Reagovat

Návrh knihovny je v podstatě nesmysl.

Mělo by se jednat o monolitickou betonovou skořepinu umístěnou na opěrné ocelové konstrukci. Když odhlédnu od autorovy staticky a někdy i technicky nereálné představy podpěr (vlastní střecha má být samonosná) a provedení izolačních vrstev střechy, zbývá pořád ještě jeden problém.

Aby nedocházelo k deformacím, víte, jak by se to dílko muselo založit? Na předpokládaném místě není jen pevná skála, jsou tam i navážky zemin. Tento materiál by musel být něčím nahrazen, tedy zřejmě bude odvezen, nebo bude provedeno založení na pilotech a masivní desce. I tak to znamená zbytečné prodražení stavby...jednoduše, základ bude pětkrát dražší, než kdyby se tam umístila krychle, nebo pyramida, nebo to ležaté vejce:) Praha má možná dost prostředků, ale musí se vynakládat právě takto?

43 Rob | Web | 30. října 2007 v 10:09 | Reagovat

Co tam bude stát je mi jedno, hlavně ať si to Pepíci postaví za svoje.

44 Architektka | 30. října 2007 v 12:00 | Reagovat

to (42): Jupííí betonová, skořepina-nezaspal jsi člověče asi tak 60 let vývoje architektury a stavebnictví????!   Tipuju, že jsi typický trošku omezený stavař, co se nechal malinko semlít technickýma výkresama, ne. Víc takových a můžeme se na jakoukoliv tvorbu vysrat.  

Jiným, kteří melou o originalitě za každou cenu: nemusíme vymýšlet přece vůbec nic, stačí bydlet v činžácích bez TZB, které ovšem mají historizující fasády.  

Až se porozhlednete ve světě, zjistíte, co se staví, a o čem vůbec architektura je, přijďte komentovat. Zatím jste jen banda diletantů, která se má prosazovat ve svých oborech, ve kterých jste určitě dobří. Nechápu, proč každý má pocit, že může hodnotit architekturu, když nemá ani paru, o čem to je. Taky nehodnotím postup při transplantaci srdce.

45 Inža | 30. října 2007 v 12:13 | Reagovat

[44] Architektka

Neumíte číst? Tu skořepinu navrhuje pan Kaplický, ten na to má diplomy:) Já se na to dívám jenom jako blbej statik:)

Já ani tu architekturu vlastně nehodnotím. Mě jenom děsí jak málo to bude sloužit za ty prašule účelu knihovny:) 3/4 prostoru nebude možné využít na regály, hlavně, že budem světoví:)

Kdyby to měla být třeba hokejová nebo koncertní hala, tak by to nikomu nevadilo. Ale do knihovny si nechodíme zařvat ani zazpívat:) Historizující fasády jsou taky kýč jak bič a netuším, jak jste přišla na to, že je propaguju:)

46 karel | 30. října 2007 v 12:53 | Reagovat

Architektka

Zatím jste jen banda diletantů, která se má prosazovat ve svých oborech, ve kterých jste určitě dobří. Nechápu, proč každý má pocit, že může hodnotit architekturu, když nemá ani paru, o čem to je. Taky nehodnotím postup při transplantaci srdce.

Cu befel budem držet hubu Ale asi ti nedošlo, že se jedná o veřejnou zakázku. Nebo došlo a vy nechcete aby do vašich kšeftů a čachrů někdo mluvil?

47 kardamon | 30. října 2007 v 13:28 | Reagovat

Můžete mi někdo říct, co se vám tak líbí na návrhu 125? Vždyť by se tam NIC nevešlo. Jenom by se donekonačna spravovala zatékající "střecha" a cálovaly energie - ten dům má plochu jak aktivní uhlí!

48 kardamon | 30. října 2007 v 13:30 | Reagovat

Po Kaplického návrhu se mi líbí ještě 161. Myslím že získal 2.cenu.

49 Igor | E-mail | 30. října 2007 v 13:43 | Reagovat

Přiznám se, že se mi Kaplického knihovna také nelíbí, ale to nepovažuji za důležité. Zajímavé je, jak zapadlo stanovisko evropské komory architektů (přesný název organizace jsem zapoměl), která na žádost některých českých kolegů hodnotila výběrové řízení a zhodnotila ho jako špatné. Můj názor (z informací, které mám k dispozici) je stejný a to mi na celé věci vadí. Kaplického návrh neměl postoupit do druhého kola s "upravenými" podmínkami, protože nesplňoval podmínky kola prvního. Pokud komise prozřela, měla řízení zrušit a vypsat nové.

50 viktorvit | 30. října 2007 v 13:44 | Reagovat

Když o tom tak přemýšlím, tak by bylo dobře, aby tady ten chrchel stál. Nejspíš přijde o nějakou miliardu dráž, než se předpokládalo. Jeho údržba bude asi taky mnohem dražší než údržba Pakulu. A časem se zjistí, že knihovna nemá na jeho provoz, knihy a rukopisy se sestěhují někam do sklepů po Praze a celou slavnou chobotnici si zprivatizují soukromé společnosti na přádání VIP akcí a kongresů o ekonomice. No a to je pravý účel celého cirkusu.

51 quark | 30. října 2007 v 13:49 | Reagovat

Architektka

Nejsem ani stavař tím méně architekt,ale jakési povědomí o estetice a účinku architektury, která by měla respektovat a souznít s okolím a měla by být jeho součástí, snad mám ,při vší skromnosti. Navíc, jestliže se jedná o stavbu, která svým názvem a posláním se jmenuje Národní knihovna, pak bych tedy očekával ,že se stane námětem celospolečenské diskuse.

Vy ovšem jste nabyla dojmu, že právo vyjádření mají jenom odborníci architekti, jste na omylu a nežijeme naštěstí v totalitě, kde také rozhodovali ,, odborníci,,  zejména ze stranického sekretariátu jediné vládnoucí strany, kolem některých hrůz a architektonických skvostů z této doby, někteří z nás chodí dodnes. Typický příklad je jihlavský Prior, či jak se jmenuje ta tvrz a kulometné hnízdo necitlivě postavené doprostřed historického náměstí . To je jen příklad, bohužel do nebe volající, takže já bych byl s těmi odborníky opatrnější. Dnes ovšem nerozhoduje stranický sektretariát jediné strany ,tím méně ideologie, dnes rozhodují peníze a hlavně vliv, touha po originalitě,  co však zůstává a co je společné bez rozdílu společenského uspořádání, to je spiknutí hlupců, byť by měli doma stěny vytapetovány diplomy.

52 quark | 30. října 2007 v 14:39 | Reagovat

viktorvit (50)

Je to jeden z možných scénářů a nikoliv nepravděpodobný v zemi, prolezlé korupcí a podivnými neprůhlednými praktikami při zadávání státních zakázek, a kde je problém postavit i kupříkladu trafiku, aniž by se veřejnost vzápětí nedozvěděla o korupčním slepenci politiky a byznysu.

Navíc jaký je tedy smysl a jaké bylo zadání při výběrovém řízení Národní knihovny? Jaký účel má splňovat ? Má to být kulturní stánek, který by byl depozitářem a zároveň splňoval podmínky  pro vědeckou a batatelskou činnost a v neposlední řadě by také byl určen veřejnosti. Obávám se, že ani jedno ani druhé Kaplického zamýšlený návrh nesplňuje, co však splňuje dokonale je výraz extravagance (a nikoliv účelné byť moderní architektury) a navíc trčící a nerespektující své okolí. A aby bylo zřejmé, také bych si nepřál, aby vznikl nějaký hangár, ale trochu pokory by panu architektovi i těm kteří rozhodují o stavbě, která nese přívlastek národní ,slušelo. Zatím je to, želbohu jen přehlídka  a ukázka nemohoucnosti a vypovídá o stavu české společnosti,chrchel a hnus zhmotněný v přítomném čase.

53 Kamufláž | E-mail | 30. října 2007 v 15:00 | Reagovat

[44]

paní architektce:

Jakožto člen bandy diletantů Vám děkuji za upřímnost. "O čem je architektura" skutečně nevím, upřímně řečeno, nemám ani zcela jasno, co tento podivný obrat znamená. Ve svých příspěvcích jsem se nesnažil zpochybnit nic, co kolem zamýšlené stavby proběhlo. Vyjádřil jsem pouze svůj soukromý názor na navrhovaný vzhled budovy, k čemuž mne po mém soudu opravňuje fakt, že knihovna bude stavěna mimo jiné z daní běžných občanů, tedy i z mých, diletantských. Nebo snad budou daňové příspěvky diletantů hrdě odmítnuty?

54 Vhailor | E-mail | Web | 30. října 2007 v 18:41 | Reagovat

[44] Architektka:

Checht! opet pobavilas. Ono clovek potrebuje diplom z architektury aby dovedl rici co je hezke a co se kam hodi a co ne ? Nu mozna nekteri ano, slaby duchem budiz tedy blahosloveni. Ale kdovi treba diky nim ziskame dalsi zajimave prvenstvi ve svete(ktere zaplatili danovi poplatnici :'-D ), koneckoncu kdo se muze pochlubit nejvetsim a nejdrahsim hlenem na svete ?

p.s. stavar nejsem, ani architekt. pouze ekonom se silnou zalibou v grafickem designu. .]

55 llukynek | E-mail | 30. října 2007 v 20:18 | Reagovat

TO [44] Architektka:

Nemusím být architekt k tomu, abych z estetického hlediska dokázal posoudit jakoukoli stavbu. Na to nepotřebuji žádnou vysokou školu.

56 Vhailor | E-mail | Web | 30. října 2007 v 22:02 | Reagovat

[55] llukynek:

To vis, diplomem se zpravidla zacinaji lide ohanet kdyz uz nemaji zadny argument. Jen skoda ze ten "car papiru" nema dneska temer zadnou velkou vypovidaci hodnotu o jeho vlastnikovi. :)

57 eliska | 30. října 2007 v 22:12 | Reagovat

mně osobně se návrh pana kaplického líbí,pokud bychom nepřicházeli stále s něčím novým,tak bychom zůstali stát a vývoj by se zastavil.každý umělec byl tak trochu nepochopen ve své době,podle mě by se knihovna měla postavit,byla by oživením prahy.todle je můj názor možná to vidíte jinak.

58 [57] eliska | 30. října 2007 v 23:02 | Reagovat

Tak ji má postavit na Chodově a ne na Letné.

59 llukynek | E-mail | 30. října 2007 v 23:49 | Reagovat

TO [57] eliska:

A potřebuje Praha takovéto oživení? Já myslím, že nepotřebuje. A pokud ano, nechť je postaveno někde jinde, ale ne u Hradčan.

60 llukynek | E-mail | 30. října 2007 v 23:52 | Reagovat

Mně se velice líbí projekt 181. Je to sice jen "krabice", ale tou "fasádou" připomíná knihu a to se mi moc líbí.

61 Janicz | 4. listopadu 2007 v 22:15 | Reagovat

Upřímně, mě se chobotnice líbí, většina těch návrhů je podobná těm skleněným kostkám v kterých  jsou umístěna nákupní centra nebo business centra, a tech uz je v Praze opravdu moc. NK vydalo o budoucí knihovně brožury, jsou tam různé nákresy a fotky, je na nich skvěle vidět, že knihovna Pražskému hradu nepřekáží ani trošku.

62 tombik | Web | 5. listopadu 2007 v 7:43 | Reagovat

No me osobne se Kaplickeho navrh pomerne zamlouva. Jen kdyby nebyl tak zeleny....ta barva ve me vyvolava spolu s tvarem ponekud jine asociace nez chobotnici.  Ale vnitrni usporadani je vic nez pekne a tvar sam o sobe mi take nevadi. Byl bych naproklad pro invertovani barev, ale jinak je to nejnapaditejsi a mozna zaroven i nejdecentnejsi navrh.

63 llukynek | E-mail | 5. listopadu 2007 v 18:10 | Reagovat

TO [62] tombik:

Nejdecentnější návrh? Vy jste asi ten katalog návrhů neprošel, že?

64 žena | 8. listopadu 2007 v 21:09 | Reagovat

Národní knihovna by měla mít svoji důstojnost a ne posměch a tím je řečeno vše.   / jen doufám že se nám neposmívají ve světě /

65 Katka | 21. dubna 2008 v 2:03 | Reagovat

dobrý den,

jsem absolutne PRO novy design narodni knihovny. je to umelecke dilo, ktere bude slouzit mnoha generacim a nemyslim si ze je pro smich. jen tu nekdo nedokaze ocenit umeni a respektovat architekta a rozhodnuti, ktere dali experti ve svem oboru jako treba Zaha Hadid nebo Eva Jiricna a spousta dalsich. bohuzel nase zeme je plna korupce a neprejicich lidi bez vkusu..jak smutne

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama